Reizen door Oost-Java - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van indonesiamarcannamartijn - WaarBenJij.nu Reizen door Oost-Java - Reisverslag uit Banyuwangi, Indonesië van indonesiamarcannamartijn - WaarBenJij.nu

Reizen door Oost-Java

Door: Anna en Marc

16 Januari 2016 | Indonesië, Banyuwangi

Maandag zijn we weer begonnen aan een tweeweekse reis. We begonnen met een treinreis van Semarang naar Lamongan. Een reis van 4,5 uur. Vanaf het treinstation in Lamongan werden we opgehaald door het resort waar we twee dagen zouden verblijven.

Toen we in het resort aankwamen, waren we meteen onder de indruk van onze kamer en het uitzicht. Een prachtige uitkijk over de oceaan en palmbomen. Na even uitgerust te hebben zijn we naar het attractiepark gegaan die bij het resort hoorde. Helaas waren de meeste attracties gesloten en konden we dus niet de achtbaan in. Wel konden we in de botsautootjes, een kattenhuis en een spacehuis, die de hele dag weer goed hebben gemaakt.

De tweede dag begonnen we weer met het beroemde rijstontbijt. Na onszelf volgepropt te hebben, zijn we naar de dierentuin gegaan. Bij binnenkomst hadden we meteen een warm onthaal van een kaketoe. Hij begon tegen ons te praten met selamat pagi (goedemorgen), kaketua en zong olé olé olé. Na 10 minuten hebben we besloten toch maar even verder te lopen en de rest van de dierentuin te verkennen. Een groot park met ontzettend veel dieren, van geiten tot olifanten en van kippen en vogels tot tijgers en leeuwen. Verder hadden ze ook een grote collectie van albino dieren. Na 3 uur gelopen te hebben, zijn we in de auto gestapt en richting Surabaya gegaan.

Jonathan, een man die Marc ontmoet had in Karimunjawa, had voor ons een hotel geregeld. De eerste avond hebben we lekker gegeten bij een foodfestival met Jonathan en een vriend van hem.
Woensdagochtend zijn we naar de Sampoerna fabriek geweest. Dit is een grote sigarettenfabriek die omgebouwd is naar een museum. We hadden hier een gids die ons de geschiedenis van de eigenaar en het bedrijf heeft verteld. Het achterste gedeelte van de fabriek werd nog steeds gebruikt voor hand gerolde sigaretten. We hebben hier medewerkers aan het werk gezien. Ze leken wel een geoliede machine, zo snel als ze werkten. Het was net alsof een filmpje versneld afgespeeld werd.

Nadat we bij deze fabriek waren geweest, heeft Jonathan ons meegenomen naar zijn opa. Een geweldige man die Nederlands sprak. Hij vertelde ons verhalen over zijn studietijd in Nederland onder het genot van een kopje koffie met heerlijke cognac. Het was ontzettend interessant om te horen hoe het vroeger was in Nederland voor een jonge Indonesiër van 18 jaar.

s’ Avonds zijn we naar een bar geweest met livemuziek. Heerlijk biertjes gedronken en gezellig gekletst. Na de bar zijn we nog naar een club geweest om dansjes te maken. Marc hing aan de stripper paal en Anna ging helemaal los met haar rare dansjes. Een goede avond dus.

Een leuke food-afterparty met een Amerikaanse vent in het hotel en een paar uurtjes slaap zijn we op de trein gestapt richting Banyuwangi. Dit was een helse reis van 7 uurtjes lang. Omdat we in de laagste klas zaten, hadden we niet veel ruimte om ons te bewegen. Maar we hebben het overleefd zonder elkaar af te maken. Eenmaal aangekomen in Banyuwangi werden we opgehaald door mensen van het hotel. Nadat we ons middag/avond eten achter de kiezen hadden, gingen we meteen door naar de Ijen krater (het was inmiddels 12 uur s’ nachts). Om bij de Ijen krater te komen moesten we 3 kilometer omhoog lopen. Een flinke klim, wat het uiteindelijk allemaal waard bleek te zijn. Prachtig blauw vuur dat uit de bergen kwam spuwen. Onze gids vertelde dat dit het enige blauwe vuur in Indonesië was. Na dit gezien te hebben, was het weer tijd om terug te gaan. De zon kwam inmiddels op, wat voor een prachtig uitzicht zorgde.
Eenmaal terug gekomen bij het hotel, hebben we nog even snel 2 uurtjes geslapen voor we weer op de boot stapten richting Bali.

De bootreis zelf duurde niet lang, maar daarna hebben we nog 6 uur in de auto gezeten naar onze eerste bestemming: Kuta. Onze laatste week in Indonesië is aangebroken.