Onze eerste week stage - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van indonesiamarcannamartijn - WaarBenJij.nu Onze eerste week stage - Reisverslag uit Semarang, Indonesië van indonesiamarcannamartijn - WaarBenJij.nu

Onze eerste week stage

Door: Anna en Marc

09 November 2015 | Indonesië, Semarang

Onze eerste stageweek begon op maandag 2 november. Dit was een introductiedag we hebben hier ons rooster gemaakt en een rondleiding gehad. We hebben afgesproken dat we om de twee weken op een andere afdeling zouden gaan lopen.
We begonnen de dag om 7 uur en moesten naar de aula van het ziekenhuis waar er een uur lang gebeden werd. Hier moesten wij ons ook voorstellen in het beetje Indonesisch dat we kenden.
Na de introductie mochten we alweer gaan, dus dit was een lekker kort dagje.
Dinsdag begonnen we op de Interne afdeling. We hebben hier Lucy ontmoet, die ons op deze afdeling zou begeleiden.
's Morgens begonnen ze hier met de medicatie klaarmaken en toedienen. Dat was waar we nog mee konden kijken. Ze zeiden al tegen ons dat ze volgende week een beoordeling van het ziekenhuis hadden, dus dat ze alles moesten voorbereiden op deze dagen. Hierdoor werden wij wel om 10 uur op een stoel neergezet en konden we niets doen totdat we mochten gaan om 2 uur. Iedere keer als we vroegen of we iets konden doen zeiden ze dat ze niks voor ons hadden.
De eerste dag was een beetje moeizaam, maar hierdoor beseften we wel dat we iets meer initiatief moesten tonen en meer achter de mensen aan moesten lopen.
Woensdag hebben we ons eigen advies opgevolgd en zijn we constant achter Lucy aangelopen. Er was helaas nog niet veel te doen, maar deze dag was wel beter dan de eerste dag.
Tijdens de medicijnronde was er een oude vrouw met een pneumonie, ze voelde zich heel benauwd dus kreeg ze extra medicatie. Na een paar uur zagen we ineens personeel rennen met reanimatieapparatuur en zagen we de familieleden die naast het bed stonden buiten op de gang staan. We zagen dat er iets mis was en vroegen Lucy of dit de oude vrouw was. Lucy zei dat ze helaas was overleden.
Terwijl er doeken en water naar de vrouw werden gebracht ging al het andere op de afdeling gewoon verder.
Donderdag hadden we een andere begeleidster, Kristina. Zij hielp ons heel erg door vragen te stellen over wat we al konden en wisten en ze probeerde het heel goed uit te leggen. We zijn weer veel achter de collega's aangelopen en we mochten meekijken met een CT-scan. Hier werd ons even uitgelegd wat je kon zien en waarom de cliënt een CT-scan kreeg. Deze dag was snel voorbij.
We hebben donderdag te horen gekregen dat we volgende week een hele week vrij zijn i.v.m. de beoordeling van het ziekenhuis. De week hierna gaan we beginnen op de afdeling Chirurgie.
Wat wij geleerd hebben van onze eerste stageweek: Stel veel vragen, want de meeste mensen vertellen niks uit zichzelf;Als je iets wilt doen, gewoon vragen (er was een collega die aan ons vroeg, na drie dagen, waarom we nog steeds niet hadden gevraagd of we een infuus mochten prikken of bloed mochten prikken. Na wat uitleg over dat het normaal is in Nederland om de eerste paar dagen alleen te kijken snapten ze dit); En zorg dat je iets voor jezelf hebt te doen. Over het geheel gezien was dit een best leerzame eerste week.

• 09 November 2015 - 22:03

Hennie Both:

Alle begin is moeilijk, wordt steeds gemakkelijker.