Woensdag 21 oktober - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van indonesiamarcannamartijn - WaarBenJij.nu Woensdag 21 oktober - Reisverslag uit Bogor, Indonesië van indonesiamarcannamartijn - WaarBenJij.nu

Woensdag 21 oktober

Door: Anna, Marc en Martijn

24 Oktober 2015 | Indonesië, Bogor

De volgende ochtend hebben we ontbeten met Mie, Tempeh Soreng (een vleesvervanger, maar het leek een soort van müsli met ketjap) en toast. Het is wel even wennen om met warm eten te ontbijten, maar we hebben nog 3 maanden de tijd om daar aan te wennen.
Na een korte navraag bij de receptie zijn we naar het treinstation gegaan en hebben onze weg vervolgd naar Bogor.
Op Bogor aangekomen hebben we een prachtige man ontmoet genaamd Asep. Hij probeerde in half Nederlands, half Indonesisch en half Engels ons mee te nemen naar het toeristen centrum. Daar aangekomen begon hij meteen over een tour waar wij een beetje van schrokken, hij overviel ons een beetje.
We wisten het nog niet zeker, maar na goed overleg en een aantal foto's te hebben gezien hebben wij besloten om de tour te doen. Aangezien de tour pas morgen begint hebben we vandaag met behulp van Hari een hotel gevonden. Hari is een medewerker bij het toeristencentrum en een erg aardige spontane vent. Hij vindt het erg leuk dat wij een beetje Indonesisch kunnen en geniet ervan als hij ons zijn Nederlandse zinnetjes kan laten horen.
Na een kwartiertje lopen hebben we een hotel gevonden waar we kunnen overnachten. Het hotel is minder mooi dan die in Jakarta, maar wel te doen ondanks de mieren en Martijn op de grond op een matrasje op de grond na.
Eenmaal gesetteld in het hotel gingen we op zoek naar de Botanische Tuinen van Bogor. Wij dachten we zijn er zo, maar uiteindelijk werd het een flinke wandeltocht van een half uur door het drukke verkeer van Bogor.
Voordat we naar binnen gingen werden we meteen gevraagd of we op de foto wilden met een jongeman. Natuurlijk deden we dit want dit was de eerste keer dat dit ons gevraagd werd. Nadat we de Botanische Tuinen binnenliepen stond er een groepje schoolmeisjes die aan Anna vroegen of ze even een small conversation wilde voeren met haar voor school. Na dit gesprek liepen we verder en zagen we in de verte al een hele groep schoolkinderen staan en we wisten meteen wat er ging gebeuren...
Vijf minuten later stonden we alledrie omringd door schoolkinderen schreeuwend: "Mister, Mister, can I please make a small conversation with you?" en "Mister, Mister, can I please take a picture with you?". We begonnen als drietal bij elkaar maar na 10 minuten stonden we allemaal verspreid met elk een eigen groepje kinderen om ons heen. Als je klaar was met het ene gesprek stond er alweer een ander kind te roepen "Mister, Mister..". Na een half uur vol "small conversations", foto's en kinderen hengelend om ons heen vonden wij het wel goed en zijn we verder gelopen.
Toen we eenmaal door de Botanische Tuinen aan het lopen waren keken we onze ogen uit. Torenhoge bomen, Dikke wortels, aparte planten, ze hadden het allemaal. We hebben van alles en nog wat foto's gemaakt en hebben hier de rest van de middag rondgebracht. Na 3,5 uur hadden we nog niet alles gezien maar ging het park sluiten.
Onze voeten deden pijn, we hadden honger en we waren toch wel een beetje moe van de wandeltocht en de roepende kinderen. We zijn toen naar de Spar gegaan die hier in de buurt lag. De Spar lag in een groot winkelcentrum van 5 etages waar ze echt alles hadden, kleding, elektronica, eten, etc. Nadat we helemaal naar boven waren gelopen kwamen we erachter dat de Spar op de eerste verdieping lag.
Na de Spar wat lichter te hebben gemaakt zijn we wat gaan eten op de verdieping boven ons. Hier stond bijna de hele verdieping vol met eetkraampjes en er kwamen meteen drie mensen naar ons toe om ons naar hun eettent te lokken. Wij hebben onszelf maar gewoon ergens neergeplant.
We kozen weer voor een lekker Indonesisch gerecht. We kregen hier stokjes bij en een soort soep. Na een hoop gestruggle leken we het met de stokjes eten wel onder de knie te krijgen, maar we wisten niet hoe we het gerecht moesten eten. Toen Marc het de ober vroeg lachtte hij hem uit.
Toen we klaar waren kregen Martijn en Marc een heel leuk compliment, ze leken op One Direction zei de ober die zelf een One Direction armbandje droeg. Toen we weg wilden lopen gaf hij Anna zelfs het bandje.
Hierna zijn we terug gegaan naar het hotel waar we nog heerlijk uitgerust hebben om ons klaar te maken voor morgen, een tweedaagse tour langs rijstvelden, theevelden, hot springs, watervallen en een National Park.